1403/01/30

رجبلو: در تلاش هستیم اولین اعزام بانوان به مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا صورت بگیرد

سرپرست کمیته مچ اندازی گفت: با توجه به استقبال عمومی در جامعه نسبت به مچ اندازی، نیاز است این رشته را به صورت علمی در کشور توسعه دهیم.

عزت الله رجبلو در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام اظهار داشت: مچ اندازی به علم اهرم ها و کُشتی دست معروف است و از آنجایی که استعداد و مخاطب در این رشته زیاد است، لازم است مسابقات مدارس نیز در کشور راه اندازی شود. خوشبختانه مچ اندازی رشته ای است که در سطوح مختلف جامعه ما جریان دارد و مثلا وقتی دو خانواده در کنار هم باشند، حتی برای تفریح هم ممکن است یک مسابقه مچ اندازی بین خود برگزار کنند. البته نیاز است که اطلاعات روز این رشته وارد کشور شود و با جدی گرفتن بحث آموزش و مربیگری، بتوانیم مچ اندازی را به صورت علمی در کشور توسعه دهیم.

وی افزود: به همین منظور در مردادماه کلاسهای داوری درجه سه، دو و یک را خواهیم داشت که دو کلاس درجه 3 و 2 مخصوص بانوان و آقایان است و کلاسهای درجه یک تنها در بخش مردان برگزار می شود.

سرپرست مچ اندازی درباره برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در تیرماه عنوان کرد: بعد از نشستی که با ریاست فدراسیون داشتیم، مقرر شد مسابقات مچ اندازی قهرمانی کشور در بخش آقایان در استان کردستان و در بخش زنان در استان تهران از تاریخ 21 تا 25 تیرماه برگزار شود. پیش از شیوع کرونا در آخرین دوره مسابقات قهرمانی کشور که بهمن ماه 98 برگزار شد، 780 نفر در رقابتهای بخش مردان حضور داشتند. امیدواریم این آمار در سال جاری افزایش یابد.

رجبلو درباره مسابقات قهرمانی آسیا و جهان و اعزام ورزشکاران ایرانی به این رقابتها گفت: با نگاه مثبتی که دکتر نصیرزاده نسبت به ورزش بانوان دارند، در تلاش هستیم تا از میان ورزشکاران برتر مسابقات قهرمانی بانوان، نفراتی راهی مسابقات قهرمانی آسیا شوند. تاکنون که 19 دوره رقابتهای قهرمانی آسیا برگزار شده است، اعزامی در بخش بانوان نداشته ایم و این اعزام، نخستین حضور بانوان ایران در مچ اندازی قهرمانی آسیا خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع مسابقات قهرمانی کشور، انتخابی تیم ملی بانوان و آقایان برای حضور در رقابت های آسیایی و جهانی خواهد بود که در مرداد و شهریور در قزاقستان و گرجستان برگزار می شود. نفرات برتر این مسابقات توسط کمیته فنی به تیم ملی راه پیدا می کنند.

سرپرست کمیته مچ اندازی درباره سوابق و افتخارات ایران در ادوار قبلی مسابقات قهرمانی آسیا توضیح داد و گفت: پیش از این ورزشکاران ایران در بخش مردان در دو دوره رقابتهای آسیایی و یک کاپ آسیا شرکت کرده اند و در آسیا سوم شده اند. البته مدالها در مجموع دو بخش مردان و زنان محاسبه می شود و از آنجا که ورزشکاران ایران تنها در بخش مردان حضور یافته بودند، تنها در این بخش عنوان سوم را به خود اختصاص دادند. ایران در سال 2019 به علت مشکلات مالی در رقابتهای آسیا شرکت نکرد و سال گذشته نیز به دلیل شیوع کرونا، اعزامی صورت نگرفت.

سرپرست کمیته مچ اندازی در پایان تصریح کرد: فدراسیون تفاهمنامه هایی را با فدراسیون های دانشگاهی، کارگری و روستایی و عشایری بسته شده و برنامه فدراسیون این است که مسابقات مچ اندازی در این بخش ها نیز برگزار شوند.