1403/01/10

نظری: ایران در تدوین قوانین و آیتم های فیتنس از فدراسیون جهانی پیشی گرفته است/ درهای فدراسیون بدنسازی به روی بانوان باز است

نایب رئیس کمیته فیتنس گفت: شناخت درست دکتر نصیرزاده از رشته های زیرمجموعه فدراسیون باعث می شود که درک صحیحی نسبت به نیازهای ورزش بانوان داشته باشد. 

مهدیه نظری مکی آبادی در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، درباره شرایط بخش بانوان در فدراسیون بدنسازی اظهار داشت: ورزش بانوان تا قبل از فدراسیون فعلی، محدود به برگزاری دوره های در رشته هایی مثل فیتنس و بدنسازی شده بود و این فعالیت ها هم صرفا در مراحل درجه 3 و درجه 2 متوقف می شد. اما در این چند ماه چه در زمینه دوره های بین المللی و چه در زمین حضور در رقابتها به جرات می توان گفت که ورزش بانوان در کنار ورزش آقایان قرار گرفته است.

وی افزود: شناخت درست دکتر نصیرزاده از ورزشهای زیرمجموعه فدراسیون باعث می شود که ایشان درک صحیحی نسبت به نیازها داشته باشد. برای مثال پاورلیفتینگ بانوان رشته ای غیررسمی و پنهانی بود و لباس بانوان پاورلیفتینگ کار مدتها بود که منتظر تاییدیه بود، اما با پیگیری های شجاعانه رییس فدراسیون و تلاشهای مجدانه وی این رشته به جامعه ورزشی شناسانده شد و مسابقات به صورت کشوری و رقابتهای استانی با حضور صدها ورزشکار علاقه مند، برگزار شد که این از اتفاقات کم نظیر رخ داده در این فدراسیون بود.

نایب رئیس کمیته فیتنس درباره شرایط فیتنس بانوان در کشور تصریح کرد: فیتنس بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و رقابتهای کشوری و انتخابی تیم ملی فیتنس چلنج در بخش بانوان برگزار شد. هرچند که IFBB متولی این رشته است اما حقیقتا ایران در تدوین قوانین و آیتم های آن پیشتاز بوده است.

مربی تیم ملی فیتنس چلنج بانوان درباره عدم اعزام تیم ملی فیتنس به مسابقات جهانی اسپانیا خاطرنشان کرد: فیتنس چلنج رشته ای ناآشنا است و برخی با شنیدن نام آن، دچار ابهاماتی می شوند. این مساله که این رشته، نمایش عملکرد عضلانی نیست بلکه نمایش قدرت بدنی است، تا زمان شناسایی این رشته در سراسر ایران زمان خواهد برد، اما قطعا در سال های آینده اعزام در بخش بانوان هم خواهیم داشت.

نظری مکی آبادی درباره دوره های آموزشی برگزار شده برای بانوان گفت: فضای فدراسیون کنونی، فضایی باز برای بانوان است و جا برای هر فردی که توانایی انجام کار داشته باشد، هست. اکثر جامعه ورزشی ما را بانوان تشکیل می دهند و رشته های ورزشی بانوان نیز اکتیو شده اند. در سال جاری شاهد برگزاری اولین دوره درجه یک مربیگری بانوان بودیم که واقعا بی سابقه بود. همچنین داوری بین المللی فیتنس چلنج، داوری درجه 2 مچ اندازی و داوری پاورلیفتینگ به صورت مکرر در اقصی نقاط کشور برگزار می شود و بدنسازی در آب نیز اخیرا در فدراسیون شروع به کار کرده است.

نایب رئیس انجمن فیتنس در خاتمه اذعان داشت: رشد ورزش بانوان منوط به برگزاری دوره های تئوریکال است. با این حال می بینیم که بانوان ما همپای آقایان ورزش و داوری می کنند. مریم اینانلو گنجی اولین داور بین المللی ما بود که در رقابتهای آرنولد کلاسیک قضاوت کرد و این اتفاق کم نظیر بود. همچنین همایش ها و رویدادهای ورزش همگانی را نباید نادیده گرفت. در اکثر فدراسیون ها کمیته همگانی مسکوت مانده است، اما در فدراسیون بدنسازی کمیته همگانی با زحمات مسعود حیدرزاده، رویا کرمی و شبنم هاشمپور در حوزه فعالیت های عمومی فعال بودند. قطعا در ادامه اتفاقات بهتری در انتظار رشته های مختلف فدراسیون خواهد بود.