1403/01/09

نامه کمیسیون اخلاق ورزش کشور به کمیسیون اخلاق کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک

کمیسیون اخلاق ورزش کشور به کمیسیون اخلاق کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک در خصوص مسائل پیش آمده میان روسیه و اوکراین نامه ای ارسال کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، کمیسیون اخلاق ورزش کشور به کمیسیون اخلاق کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک نامه ای ارسال کرد که به شرح زیر است.  

جناب آقای بان کی مون

رئیس محترم کمیسیون اخلاق ioc

با سلام و آرزوی سلامتی

به دنبال اقدام نظامی روسیه علیه کشور اوکراین برخی از کشور‌ها در حمایت از مردم اوکراین اعلام کردند از مسابقه با تیم‌های ملی روسیه و ورزشکاران آن کشور در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال خودداری خواهند کرد و در ادامه نیز برخی فدراسیون‌های جهانی و همچنین کمیته بین المللی المپیک نیز از این اقدام حمایت و بر عدم تقابل ورزشی در ذیل پرچم و سرود ملی کشور متخاصم تاکید کرده است.

قطعا حمایت از قربانیان جنگ و خشونت امری اخلاقی و عملی پسندیده است، لیکن آن چه جای سئوال دارد این است که چرا عدم رویارویی ورزشکاران بسیاری از کشور‌های مسلمان و آزادیخواه با ورزشکاران اسرائیل در رویداد‌های بین المللی ورزشی آن هم با هدف حمایت از مردم مظلوم فلسطین که سرزمین و خانه آن‌ها سالهاست اشغال شده و مردم آن روزانه در یک جنگ نابرابر کشته و آواره می‌شوند نه تنها مورد حمایت قرار نمی‌گیرد بلکه با تنبیه، محرومیت و تعلیق مواجه می‌شود.

بدیهی است از آن مقام عالی رتبه بین المللی ورزش که خیلی خوب راجب مسائل حقوق بشر و حقوق بین الملل اطلاع دارد انتظار است از این تبعیض جلوگیری کند و از بعد غیر سیاسی که بر نفی هرگونه تبعیض تاکید دارد، برای رفع این دوگانگی میان مردم مظلوم فلسطین و قربانیان جنگ در سایر کشور‌ها جلوگیری کند. امید است که از این پس شاهد دنیایی بدون جنگ و آوارگی و برخورداری همه ملت‌ها از صلح و حقوق برابر در جهان باشیم.

رئیس کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک و پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران

رونوشت: کمیته اخلاق فیفا و سایر نهاد‌های ورزشی بین المللی و آسیایی