1403/02/07

سلطانی: ایران می تواند در آینده میزبان مسابقات آسیایی و جهانی پاورلیفتینگ باشد/ جام باشگاههای جهان را به زودی برگزار خواهیم کرد

رییس فدراسیون پاورلیفتینگ آسیا گفت: برای سومین دوره متوالی اعضای مجمع فدراسیون آسیا با اکثریت آرا به بنده برای ادامه ریاست در این فدراسیون اعتماد کردند.

فرشید سلطانی در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در خصوص انتخابش به عنوان رییس فدراسیون پاورلیفتینگ آسیا برای سومین دوره متوالی اظهار داشت: هر سال مجمع سالیانه فدراسیون پاورلیفتینگ آسیا و هر 4 سال یک بار انتخابات برگزار می شود. برای اولین بار سال 2015 در هنگ کنگ بنده با اعتماد اعضای مجمع توانستم ریاست فدراسیون آسیا را برعهده بگیرم و در سال 2019 نیز مجددا این اتفاق رخ داد. برای بار سوم هم قرار بود انتخابات در هندوستان و در سال 2023 انجام شود، اما با مشورتی که داشتیم، مقرر شد کمی زودتر و در امارات انتخابات را برگزار کنیم تا مشارکت بیشتری از سوی کشورها را شاهد باشیم. امسال حدود 33، 34 کشور نمایندگانشان در مجمع حضور بودند و 27 کشور نیز حق رای داشتند. در نهایت هم 27 عضو مجمع و 6 عضو هیات رییسه که حق رای داشتند، همگی به بنده رای اعتماد دادند و با 33 رای توانستم برای سومین دوره و تا اواخر سال 2026 سکاندار فدراسیون آسیا شوم.

وی در خصوص سطح مسابقات آسیایی و قهرمانی ایران عنوان کرد: امسال مسابقات آسیایی با حضور ورزشکاران 29 کشور هم از نظر کمی و هم کیفی از سطح بالایی برخوردار بود. در برخی از اوزان ورزشکارانی حضور داشتند که قهرمان جهان بودند. مثلا در 66 کیلوگرم سطح رقابت آنقدر بالا بود که احمدرضا بابا احمدی با وجود کسب مدال نقره در دسته خود، به عنوان سومین ورزشکار برتر مسابقات انتخاب شد. ورزشکار تایلندی وزنه های خیلی خوبی را زد و کاملا آماده بود. البته باید نتایج کنترل دوپینگ هم مشخص شود چون در این رویداد از نمایندگان 17، 18 کشور تست دوپینگ گرفته شد.

رییس فدراسیون پاورلیفتینگ آسیا در رابطه با زمان برگزاری مسابقات جام باشگاههای جهان تصریح کرد: قرار بود مسابقات جام باشگاههای جهان را برای دومین دوره در آبان ماه برگزار کنیم، اما با توجه به نزدیکی تاریخ رقابت ها به مسابقات جهانی و آسیایی، آن را به تعویق انداختیم تا در فرصتی بهتر و با حضور تیم های باکیفیت این رویداد را برگزار نماییم. دوست دارم تیم هایی به ایران بیایند که سنگ محک خوبی برای ورزشکاران ما باشند و بتوانیم شاهد یک رقابت باکیفیت باشیم. در تلاش هستیم تا طی دو، سه ماه آینده مسابقات جام باشگاههای جهان را با حضور تیم های صاحب سبک پاورلیفتینگ جهان برگزار کنیم. فدراسیون آمریکا جزو کشورهایی است که علاقه مند به حضور در این رقابت هاست.

سلطانی در پاسخ به این سوال که ایران می تواند میزبان مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی آسیا باشد یا خیر، گفت: مسلما این اتفاق امکان پذیر است. البته که برای رقم زدن چنین اتفاقی باید نهادهای مختلف داخل کشور هم با فدراسیون همکاری کنند. همین امسال در مسابقات آسیایی بیش از 10 کشور مسلمان شرکت کرده بودند و در بخش بانوان هم حضور داشتند. ما نیز برای اینکه بخواهیم میزبان مسابقات آسیایی و حتی جهانی شویم، باید یک برنامه ریزی مناسب برای برگزاری رقابت ها در دو بخش زنان و مردان داشته باشیم. با این حال باید قدم به قدم جلو برویم. در گام اول فدراسیون جهانی موافقت کرده که ما در دو سالن مجزا مسابقات مردان و زنان را برگزار کنیم. شاید نیاز باشد قبل از هر چیز در بخش آموزش به ویژه در رده بانوان برنامه ریزی داشته باشیم و حتی یک تورنمنت بین المللی برگزار کنیم. در واقع باید بانوانی داشته باشیم که بتوانند مسابقات آسیایی را اجرا و اداره کنند. امیدوارم بتوانیم با طی کردن این مراحل، به زودی ایران را به عنوان میزبان مسابقات قهرمانی آسیا معرفی کنیم.