1403/02/14

توضیحات قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در خصوص همکاری وادا با IFBB/ عدم انطباق یک اتفاق طبیعی است

قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: اینطور نیست که بگوییم چون IFBB عدم انطباق خورده، کنار گذاشته شده است.

فرزاد شارکی در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در رابطه با نحوه همکاری فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام(IFBB) با آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) اظهار داشت: آنطور که اطلاع پیدا کردم، اخیرا وادا در خصوص بحث عدم انطباق مواردی را به IFBB ابلاغ کرده است. این یک موضوع طبیعی است و وادا همواره نسبت به نهادهایی که زیرمجموعه اش هستند، حساس است. این اتفاق حتی گاهی اوقات در نادوی کشورهای مختلف و فدراسیون های جهانی رشته های مختلف رخ می دهد که با رعایت نشدن برخی استانداردها چنین اخطارهایی از سوی وادا داده می شود.

وی افزود: وادا هر دو سال یک بار همه نهادهای زیرمجموعه خود را چک می کند و استانداردها را در بخش های مختلف بررسی می کند و ناظران آن گزارشی از نوع فعالیت آن ها ارائه می دهند. اگر عدم انطباق برای IFBB به وجود آمده، این باعث نمی شود بگوییم IFBB زیر نظر وادا نیست. خود ایران نادو نیز هم اکنون در حال بازرسی است و شاید ایراداتی باشد که بگویند باید برطرف کنید. بین 3 تا 9 ماه فرصت می دهند تا ایرادات برطرف شود. سال 2021 بود که ایران نادو هم یکسری ایرادات داشت و به ما گفتند باید این موارد را اصلاح کنید که این اتفاق رخ داد و ما با استانداردها منطبق شدیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تصریح کرد: مطلع شدم در مسابقات آسیایی اخیر IFBB تست های زیادی از ورزشکاران گرفته شده که برخی از آن ها ایرانی بودند. حتی اگر در زمان تعیین شده فدراسیون های جهانی نتوانند خودشان را منطبق کنند، وادا آن ها را به مدت محدودی تعلیق می کند؛ اتفاقی که برای خیلی از فدراسیون های جهانی در سال های اخیر رخ داده است. این یک اتفاق روتین است و حتی برای برخی از آزمایشگاهها رخ می دهد. تعلیق تا زمانی که انطباق صورت نگیرد ادامه دارد، اما در آن صورت هم یک شرکت دیگر به جای آن نهاد موارد مربوط به رعایت استانداردها را انجام می دهد.

شارکی در پایان گفت: بازهم تاکید می کنم اینطور نیست که بگوییم چون IFBB عدم انطباق خورده، کنار گذاشته شده است. فرصت به آن ها داده شده تا استانداردها را رعایت کنند. از هر رشته فقط یک فدراسیون جهانی توسط وادا به رسمیت شناخته می شود و در حوزه فیتنس و پرورش اندام هم IFBB در لیست وادا قرار دارد.